Vi har forskellige vilkår og betingelser for privatkunder og erhvervskunder. Se de relevante vilkår og betingelser, der gælder for dig herunder:

Vilkår og betingelser for privatkunder

Opdateret: 2024-09-12

Indeks:

Artikel   1 - Definitioner

Artikel   2 - Forhandlerens identitet

Artikel   3 - Anvendelighed

Artikel   4 - Tilbuddet

Artikel   5 - Aftalen

Artikel   6 - Fortrydelsesretten

Artikel   7 - Kundernes forpligtelser ved fortrydelse

Artikel   8 - Kunder, der udøver deres fortrydelsesret og de dermed forbundne omkostninger

Artikel   9 - Forhandlernes forpligtelser ved fortrydelse

Artikel  10 - Udelukkelse af fortrydelsesretten

Artikel  11 - Prisen

Artikel  12 - Aftalens opfyldelse og ekstra garanti

Artikel  13 - Levering og implementering

Artikel  14 - Transaktioner med længere varighed: varighed, ophør og forlængelse

Artikel  15 - Betaling

Artikel  16 - Klageprocedure

Artikel  17 - Tvister

Artikel  18 - Filialgaranti for Thuiswinkel.org (Shopping secure)

Artikel  19 - Ekstra eller andre bestemmelser

Artikel  20 - Endring af de generelle vilkår og betingelser

Artikel 1 - Definitioner

Følgende definitioner gælder i disse vilkår og betingelser:

  1. Supplerende aftale: En aftale, hvor en forbruger får produkter, digitalt indhold og/eller tjenester via en fjernsalgsaftale, og en forhandler eller tredjepart leverer disse produkter, digitalt indhold og/eller tjenester i overensstemmelse med en aftale mellem netop den tredjepart og forhandleren.
  2. Fortrydelsesperiode: Den periode, hvori en forbruger kan benytte sin fortrydelsesret.
  3. Forbruger: En fysisk person, hvis handlinger ikke udføres med formål, der vedrører handel, erhverv eller en virksomhed.
  4. Dag: Kalenderdag.
  5. Digitalt indhold: Data produceret og leveret i digital form.
  6. Transaktion med forlænget varighed: En fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenester, hvor forpligtelsen til at levere og/eller købe er fordelt over en periode
  7. Varigt medium: Enhver metode - herunder e-mail - hvormed en forbruger eller forhandler kan gemme oplysninger, der er stilet til ham personligt på en måde, der gør fremtidig brug eller rådgivning lettere i en periode, der er i overensstemmelse med det formål, som informationerne er beregnet til, og som gør det nemmere uændret at gengive de gemte informationer.
  8. Fortrydelsesret: En forbrugers mulighed for at frafalde en fjernsalgsaftale inden for fortrydelsesperioden.
  9. Forhandler: Identitet nævnt i artikel 2. En webshop, virksomhed (juridisk enhed), som tilbyder produkter, (adgang til) digitalt indhold og/eller tjenester til forbrugere over afstand.
  10. Fjernsalgsaftale: En aftale, der er indgået mellem en forhandler og en forbruger inden for rammerne af et system, der er organiseret til fjernsalg af produkter, digitalt indhold og/eller tjenester, hvor der alene eller delvist benyttes én eller flere teknikker til fjernkommunikation til og med det øjeblik, hvor aftalen er indgået.
  11. Modelformular for fortrydelsesret: Den europæiske modelformular for fortrydelsesret, der medfølger i Bilag I til nærværende vilkår og betingelser.
  12. Teknik til fjernkommunikation: Metoder, der kan benyttes til kommunikation vedrørende det tilbud, som forhandleren har fremsat og indgået aftale om, uden at forbrugeren og forhandleren behøver være på samme sted samtidigt.

Artikel 2 - Forhandlerens identitet

Forhandlerens navn: vidaXL Europe B.V. Forhandler under navnet: vidaXL.dk

Registreret adresse: Mary Kingsleystraat 1, 5928 SK Venlo, The Netherlands

Telefonnummer og de tidsrum, hvor forhandleren kan kontaktes telefonisk: der henvises til denne side.

E-mailadresse: der henvises til denne side.

Handelskammerets nummer: 09188362

Moms-identifikationsnummer: NL820055220B01

Såfremt forhandlerens aktivitet er underlagt et relevant licenssystem: tilsynsmyndighedens data.

Såfremt forhandleren udøver et lovreguleret erhverv:

  • den fagforening eller organisation, han er tilknyttet.
  • den erhvervsfaglige titel, den by i EU eller EØS, hvor den blev tildelt.
  • en henvisning til de erhvervsfaglige regler, der gælder i Danmark, og vejledning i hvor og hvordan disse faglige regler kan findes.

Artikel 3 - Anvendelighed

  1. Nærværende generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud, en forhandler har fremsat, og enhver fjernsalgsaftale, der er gennemført mellem en forhandler og en forbruger.
  2. Før en fjernsalgsaftale indgås, bliver forbrugeren præsenteret for disse generelle vilkår og betingelser. Hvis det ikke med rimelighed er muligt, angiver forhandleren, før fjernsalgsaftalen indgås, hvordan de generelle vilkår og betingelser kan inspiceres på forhandlerens adresse, og at de snarest muligt sendes gratis til forbrugeren, såfremt forbrugeren ønsker det.
  3. Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, modtager forbrugeren i modsætning til foregående afsnit, og før fjernsalgsaftalen er indgået, teksten med de generelle vilkår og betingelser i elektronisk form, så forbrugeren let kan gemme dem på en varig databærer. Hvis det ikke med rimelighed er muligt, angiver forhandleren, før fjernsalgsaftalen indgås, hvordan de generelle vilkår og betingelser kan inspiceres elektronisk, og at de sendes gratis til forbrugeren enten elektronisk eller på anden måde, hvis forbrugeren ønsker det.
  4. I tilfælde, hvor specifikke produkt- eller servicerelaterede vilkår og betingelser gælder ud over disse generelle vilkår og betingelser, gælder andet og tredje afsnit ved analogi, og forbrugeren kan altid påberåbe sig den gældende betingelse, der begyúnstiger ham mes, hvis der foreligger uforenelige generelle vilkår og betingelser.

Artikel 4 - Tilbuddet

  1. Hvis et tilbud er underlagt en begrænset gyldighedsperiode eller bestemte betingelser, nævnes dette udtrykkeligt i tilbuddet.
  2. Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de produkter, det digitale indhold og/eller tjenester, der tilbydes. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret, til at forbrugeren kan foretage en korrekt vurdering af tilbuddet. Hvis forhandleren anvender illustrationer, skal de være realistiske billeder af de produkter og/eller tjenester, der tilbydes. Forhandleren er ikke bundet af åbenlyse fejl eller slåfejl i tilbuddet.
  3. Foreligger der en kontrakt, er forhandleren ikke bundet af åbenlyse fejl eller ægte og ærlige prisfejl, som en forbruger burde have bemærket. 
  4. Vi forbeholder os ret til at begrænse eller forbyde ordrer, der efter vores skøn ser ud til at være afgivet af forhandlere, videresælgere eller distributører.
  5. Hvert tilbud indeholder oplysninger, der forklarer forbrugeren de rettigheder og forpligterlser, der er forbundet med at acceptere tilbuddet.

Artikel 5 - Aftalen

  1. Kunden lægger de valgte produkter i indkøbsvognen. Kunden kan under bestillingsprocessen altid ændre de indtastede data og produkter, før der er afgivet bindende ordre.
  2. Kundens bindende ordre for de produkter/tjenester, der er i indkøbsvognen, afgives ved at klikke på knappen til formålet. Aftalen indgås, med forbehold for hvad der er fastsat i afsnit 4, i det øjeblik, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet, og de derved fastsatte betingelser er opfyldt.
  3. Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet i elektronisk form, bekræfter forhandleren straks med en elektronisk kvittering for accept af tilbuddet. Forbrugeren kan ophæve aftalen, forudsat den ikke er bekræftet af forhandleren.
  4. Er aftalen indgået elektronisk, træffer forhandleren passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der skal sikre den elektroniske dataoverførsel, og han sørger for et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, træffer forhandleren passende sikkerhedsforanstaltninger.
  5. Forhandleren har lov til at skaffe oplysninger - inden for de lovbestemte rammer - om forbrugerens evne til at opfylde sine betalingsforpligtelser samt om væsentlige fakta og faktorer for den ansvarlige indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis undersøgelsen giver forhandleren tilstrækkelig begrundelse til at nægte at indgå aftalen, har han velbegrundet ret til at afvise en ordre eller ansøgning eller til at knytte implementeringen til særlige betingelser.
  6. Senest når et produkt, en tjeneste eller digitalt indhold leveres, sender forhandlere forbrugeren følgende oplysninger skriftligt eller på en sådan måde, så forbrugeren kan gemme dem på et tilgængeligt varigt medium:
  • kontoradressen på forhandlerens forretningssted, hvor forbrugeren kan indgive klager.
  • de betingelser, hvorunder forbrugeren kan gøre brug af fortrydelsesretten, og hvordan det gøres, eller en utvetydig erklæring om udelukkelse fra fortrydelsesretten.
  • informationer om garantier og eksisterende service efter salget.
  • prisen, herunder alle afgifter på produktet, tjenesten eller det digitale indhold, leveringsomkostninger, så vidt det er relevant, og betalingsmetoden, fjernsalgsaftalens levering eller implementering.
  • kravene til aftalens opsigelse, hvis aftalens varighed er mere end 1 år, eller hvis den er ubestemt.
  • hvis forbrugeren har en fortrydelsesret medfølger modelformularen for fortrydelsesret.
  1. I tilfælde af en aftale med forlænget varighed gælder bestemmelsen i foregående afsnit kun for den første levering.

Artikel 6 - Fortrydelsesretten

Ved produkternes levering

  1. En forbruger har ved køb af produkter ret til uden begrundelse at ophæve en aftale i en periode på mindst 14 dage. Forhandleren må gerne spørge forbrugeren om begrundelsen for ophævelsen, men forbrugeren har ikke pligt til at anføre begrundelsen.
  2. Den anførte periode i afsnit 1 slutter 14 dage efter begynder dagen efter forbrugeren eller en tredjepart, der er udpeget af forbrugeren, som ikke er den transporterende part, modtog produktet, eller:
  • hvis forbrugeren har bestilt flere produkter: Den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart, som forbrugeren har udpeget, modtog det sidste produkt. Forhandleren kan afvise en enkelt ordre på flere produkter med forskellige leveringsdatoer, forudsat han klart og tydeligt nformerede forbrugeren om det forud for bestillingsprocessen.
  • hvis et produkts levering omfatter andre leveringer eller dele: Den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart udpeget af forbrugeren modtog den sidste levering eller den sidste del,
  • med aftaler om regelmæssig levering af produkter i løbet af en given periode: Den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart udpeget af forbrugeren modtog det sidste produkt.

Ved levering af tjenester og digitalt indhold, der ikke leveres på et materielt medium:

  1. En forbruger har ret til uden begrundelse at ophæve en aftale om levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et materielt medium i en periode på mindst 14 dage. Forhandleren må gerne spørge forbrugeren om begrundelsen for ophævelsen, men forbrugeren har ikke pligt til at anføre begrundelsen.
  2. Den anførte periode i afsnit 3 begynder dagen efter aftalen blev indgået.

Forlænget fortrydelsesperiode for produkter, tjenester og digitalt indhold, der ikke leveres på et materielt medium, såfremt en forbruger ikke blev informeret om fortrydelsesretten:

  1. Hvis forhandleren ikke gav forbrugeren de lovpligtige obligatoriske oplysninger om fortrydelsesretten, eller hvis modelformularen ikke blev leveret, så slutter fortrydelsesperioden 12 måneder efter slutningen af den oprindeligt fastsatte fortrydelsesperiode, baseret på de foregående afsnit i denne artikel.
  2. Hvis forhandleren gav forbrugeren de anførte oplysninger i foregående afsnit inden for 12 måneder fra datoen for den oprindelige fortrydelsesfrist, så slutter fortrydelsesperioden 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren modtog oplysningerne.

Artikel 7 - Forbrugernes forpligtelser i fortrydelsesperioden

  1. I fortrydelsesperioden skal forbrugeren passe godt på produktet og emballagen. Han må kun pakke produktet ud og bruge det i tilstrækkeligt omfang til at vurdere produktets beskaffenhed, egenskaber og effektivitet. Her er udgangspunktet, at forbrugeren kun må håndtere og inspicere produktet på samme måde, som det tillades i en butik.
  2. Forbrugeren er kun ansvarlig for produktets devaluering som følge af vedkommendes håndtering af produktet på anden måde end som tilladt i afsnit 1.
  3. Forbrugeren er ikke ansvarlig for produktets devaluering, hvis forhandleren ikke har givet ham alle de lovpligtige obligatoriske oplysninger om fortrydelsesretten, før aftalen blev indgået.

Artikel 8 - Kunder, der udøver deres fortrydelsesret og de dermed forbundne omkostninger

  1. En forbruger, der ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal melde dette til forhandleren, inden fortrydelsesfristen udløber, ved hjælp af modelformularen for fortrydelsesret eller på en anden utvetydig måde.
  2. Hurtigst muligt, men ikke senere end 14 dage efter rapporteringsdagen, som anført i afsnit 1, skal forbrugeren returnere produktet eller aflevere det til (en repræsentant for) forhandleren. Det behøves ikke, hvis forhandleren selv har tilbudt at afhente produktet. Forbrugeren vil under alle omstændigheder have overholdt tidsfristen for varereturnering, hvis produktet sendes tilbage, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
  3. Forbrugeren returnerer produktet med alt relevant tilbehør, hvis det med rimelighed er muligt i original tilstand og emballage, og i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, som forhandleren har givet.
  4. Risikoen og bevisbyrden for at udøve fortrydelsesretten korrekt og rettidigt hviler på forbrugeren. Hvis forbrugeren sender en vare, skal det overvejes at bruge en sporbar forsendelsesservice eller købe fragtforsikring. Forhandleren garanterer ikke, at han modtager en returneret vare.
  5. Forbrugeren oppebærer de direkte omkostninger ved at returnere produktet. Hvis forhandleren ikke har erklæret, at forbrugeren bærer disse omkostninger, eller hvis forhandleren angiver vilje til selv at bære disse omkostninger, er forbrugeren ikke ansvarlig for omkostningerne ved at returnere varerne. Risikoen og bevisbyrden for at udøve fortrydelsesretten korrekt og rettidigt hviler på forbrugeren.
  6. Forbrugeren skal ikke dække nogen omkostninger for hel eller delvis levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et materielt medium, hvis:
  • han før levering ikke udtrykkeligt har aftalt at påbegynde opfyldelsen af aftalen, inden fortrydelsesperioden slutter;
  • han ikke erkendte at have mistet sin fortrydelsesret efter at have givet sin tilladelse, eller
  • forhandleren forsømte at bekræfte den erklæring, som forbrugeren fremsatte.
  1. Hvis en forbruger udøver sin fortrydelsesret, opløses alle supplerende aftaler på lovlig vis.

Artikel 9 - Forhandlernes forpligtelser ved fortrydelse

  1. Hvis forhandleren gør det muligt for en forbruger at erklære sin fortrydelse elektronisk, sender han straks en bekræftelse efter modtagelse af en sådan erklæring.
  2. Forhandleren refunderer straks alle betalinger til forbrugeren, inklusive eventuelle leveringsomkostninger, som forhandleren har opkrævet for det returnerede produkt, dog senest inden 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren anmeldte fortrydelsen. Bortset fra de tilfælde, hvor forhandleren har tilbudt selv at afhente produktet, kan han udsætte refunderingen, indtil han har modtaget produktet, eller indtil forbrugeren dokumenterer, at han har returneret produktet, alt efter hvad der sker først.
  3. Til enhver refundering bruger forhandleren samme betalingsmetode, som forbrugeren oprindeligt benyttede, medmindre forbrugeren accepterer en anden metode. Refundering er gratis for forbrugeren.
  4. Hvis forbrugeren foretrækker en dyr leveringsmetode i stedet for den billigste standardlevering, behøver forhandleren ikke refundere de ekstra omkostninger ved den dyrere metode.

Artikel 10 - Udelukkelse af fortrydelsesretten

Forhandleren kan udelukke fortrydelsesretten for følgende produkter og tjenester, men kun hvis forhandleren utvetydigt har erklæret det, da tilbuddet blev afgivet, eller som minumum i god tid før aftalens indgåelse:

  1. Produkter eller tjenester, hvis priser er udsat for udsving på finansmarkedet, som forhandleren ingen indflydelse har på, og som kan indtræffe i fortrydelsesperioden.
  2. Aftaler indgået under offentlig auktion. En offentlig auktion defineres som en salgsmetode, hvorved en forhandler tilbyder produkter, digitalt indhold og/eller tjenester på en auktion/licitation, som ledes af en auktionarius, og hvor den succesrige køber er forpligtet til at købe produkterne, det digitale indhold og/eller tjenesterne.
  3. Serviceaftaler efter hele tjenesten er afsluttet, men kun hvis:
  • Implementeringen startede med forbrugerens udtrykkelige forudgående eaccept, og
  • Forbrugeren erklærede at have mistet sin fortrydelsesret, så snart forhandleren havde fuldført hele aftalen.
  1. Pakkerejser, pakkeferier og pakketure som omtalt i artikel EU directive 2015/2302 og aftaler om passagertransport.
  2. Serviceaftaler, der giver adgang til indkvartering, hvis aftalen allerede har en bestemt implementeringsdato eller -periode og ud over indkvarteringsformålet, transporten af varer, biludlejning og catering.
  3. Aftaler om fritidsaktiviteter, hvis aftalen allerede har en bestemt implementeringsdato eller -periode.
  4. Produkter fremstillet i henhold til forbrugerens specifikationer, som ikke er præfabrikeret og fremstillet ud fra en forbrugerens specifikke valg eller beslutning, eller som klart er beregnet til en bestemt person.
  5. Produkter, der forfalder hurtigt eller har begrænset holdbarhed.
  6. Forseglede produkter, der er beskyttet på grund af sundhed eller hygiejne, er uegnede til returnering, og hvis forseglingen blev brudt efter leveringen.
  7. Produkter, som på grund af deres art er blevet uopretteligt blandet med andre produkter.
  8. Alkoholholdige drikke, hvis pris blev aftalt, da aftalen blev indgået, men som først kan leveres efter 30 dage, og hvis aktuelle værdi afhænger af markedsudsving, som forhandleren ingen indflydelse har på.
  9. Forseglede lyd- og videooptagelser samt computerapparater med forsegling, der var brudt efter leveringen.
  10. Levering af digitalt indhold på andet end et materielt medium, men kun hvis:
  • Leveringen blev påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige forudgående accept, og
  • forbrugeren erklærede, at dette indebar, at han derved mistede sin fortrydelsesret.

Artikel 11 - Prisen

  1. I den i tilbuddeet anførte gyldighedsperiode forhøjes priserne ikke på de produkter og/eller tjenester, der tilbydes, undtagen hvis momsafgifterne ændres.
  2. I modsætning til foregående afsnit kan forhandleren tilbyde produkter eller tjenester til varierende priser, såfremt disse priser skyldes udsving på finansmarkedet, som forhandleren ikke har indflydelse på. Tilbuddet skal henvise til dette link med udsving og til det faktum, at de nævnte priser er anbefalede priser.
  3. Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladte, hvis de er en følge af lovbestemte regler eller bestemmelser.
  4. Prisstigninger, der sker mere end 3 måneder efter aftalen blev indgået, er kun tilladte, hvis forhandleren specificerede dette, og
  • de er en følge af lovbestemte regler eller bestemmelser, eller
  • forbrugeren er bemyndiget til at opsige aftalen på den dag, hvor prisstigningen træder i kraft.
  1. De anførte priser i tilbud på produkter eller tjenester er med moms.
  2. Alt efter ordrens værdi eller den valgte leveringsmulighed eller adresse, kan der også blive opkrævet leveringsomkostninger. Sådanne ekstra gebyrer vises tydeligt under betalingsprocessen og indgår i ’Total pris'.
  3. Alt efter forbrugerens hjemland kan han pålægges told-, moms- eller importgebyrer ud over forsendelsesgebyrerne, som kun dækker transitomkostningerne for produktet.

Artikel 12 - Aftalens opfyldelse og ekstra garanti

  1. Forhandleren garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne opfylder aftalen, de anførte specifikationer i tilbuddet, de rimelige krav til pålidelighed og/eller brugbarhed og de lovpligtige bestemmelser og/eller statslige myndigheders regler, der eksisterede på den dato, da aftalen blev indgået. Hvis det er aftalt, garanterer forhandleren også, at produktet egner sig til andet end det, den normale betegnelse angiver.
  2. En ekstra garantiordning, som forhandleren, producenten eller importøren tilbyder, kan aldrig påvirke de lovbestemte rettigheder og krav, som en forbruger kan gøre gældende over for forhandleren baseret på aftalen, såfremt forhandleren ikke opfyldte sin del i aftalen.
  3. En ekstra garanti defineres som enhver forpligtelse fra en forhandler, dennes leverandør, importør eller producent, der giver en forbruger rettigheder eller krav ud over de lovbestemte, såfremt han ikke opfylder sin del af aftalen.

Artikel 13 - Levering og implementering

  1. Forhandleren skal udvise størst mulig omhu, når ordrer på produkter modtages og implementeres, og når ansøgninger vurderes om levering af tjenester.
  2. Leveringsstedet skal være den adresse, som forbrugeren meddeler virksomheden.
  3. Såfremt levering til forbrugeren er umulig, fordi de leverede varer ikke kan komme igennem forbrugerens hoveddør, første dør eller trappeopgang, eller fordi forbrugeren ikke er til stede på det leveringssted, han har angivet, selv om kunden fik leveringstiden oplyst med en rimelig tidsfrist, så betaler forbrugeren alle omkostningerne ved den mislykkede levering.
  4. Levering sker på de stipulerde vilkår i leveringspolitikken og indgår i disse betingelser.
  5. Under hensyntagen til det anførte i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, implementerer virksomheden de accepterede ordrer via effektiv ekspedition, dog senest inden 30 dage, medmindre der er aftalt en anden leveringsperiode. Hvis leveringen forsinkes eller ikke kan gennemføres, eller kun delvist, skal forbrugeren informeres om det allersenest 30 dage efter ordrens afgivelse. I så fald har forbrugeren ret til gratis at ophæve aftalen og muligvis ret til skadeserstatning.
  6. Efter ophævelse i henhold til foregående afsnit skal forhandleren straks refungere det beløb til forbrugeren, som vedkommende betalte.
  7. Risikoen for skader og/eller tab af produkter hviler på forhandleren indtil leveringstidspunktet til forbrugeren eller til en repræsentant, som forbrugeren tidligere har udpeget og meddelt til forhandleren, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt.

Artikel 14 - Transaktioner med længere varighed: varighed, ophør og forlængelse

Opsigelse

  1. Forbrugeren har altid ret til at opsige en tidsubegrænset aftale, der blev indgået om regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, underlagt de aftalte opsigelsesregler og en varselsperiode, der ikke er på mere end 1 måned.
  2. Forbrugeren har altid ret til at opsige en tidsbegrænset aftale, der blev indgået om regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, når den tidsbegrænsede periode slutter, i henhold til de aftalte opsigelsesregler og en varselsperiode, der ikke er på mere end 1 måned.
  3. Vedrørende aftaler, som er beskrevet i de to første afsnit, kan forbrugeren:
  • altid opsige dem og er ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode.
  • opsige dem på samme måde, som de blev indgået.
  • altid opsige dem med samme varselsperiode som den forhandleren fastsatte.

Forlængelse

  1. En tidsbegrænset aftale, der blev indgået om regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, kan muligvis ikke automatisk forlænges eller fornyes i en tidsbegrænset periode.
  2. I modsætning til det anførte i foregående afsnit, kan en tidsbegrænset aftale, der er indgået om regelmæssig levering af daglige eller ugentlige aviser eller magasiner, automatisk forlænges til en tidsbegrænset periode, der ikke er mere end 3 måneder, såfremt forbrugeren frit kan opsige denne forlængede aftale, når forlængelsen er nsæten slut, med en opsigelsesperiode, der ikke er mere end 1 måned.
  3. En tidsbegrænset aftale, der er indgået om regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun automatisk forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren altid har ret til opsigelse med en varselsperiode, der ikke er mere end 1 måned, og hvis det er en aftale om levering af daglige eller ugentlige aviser eller magasiner regelmæssigt, men mindre end én gang månedligt i en periode, der ikke er på mere edn 3 måneder.
  4. En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering ved introduktion af daglige eller ugentlige aviser og magasiner (prøveabonnementer eller introduktionsabonnementer) forlænges ikke automatisk, og den ophører automatisk ved prøve- eller introduktionsperiodens slutning.

Varighed

  1. Hvis den tidsbegrænsede aftale er på mere end 1 år, har forbrugeren efter 1 år altid ret til at opsige med en opsigelsesperiode, der ikke er mere end 1 måned, medmindre rimelighed og retfærdighed tilsiger, at for tidlig opsigelse af aftalen ikke kan accepteres.

Artikel 15 – Betaling

  1. De mulige betalingsmetoder ses på forhandlerens websted eller i beskrivelsen af den pågældende vare, men senest i den sidste bestillingsproces ved "checkout". Medmindre andet er anført, forfalder betalingskravene fra kontrakten straks til betaling.
  2. Forudsat ingen anden dato er fastsat i aftalen eller supplerende betingelser, skal forbrugeren betale de skyldige beløb inden for 14 dage efter fortrydelsesperiodens begyndelse, eller hvis der ikke er en fortrydelsesperiode inden for 14 dage, efter aftalen blev indgået. Såfremt der en aftale om levering af en tjeneste, starter den 14-dages periode dagen efter, at forbrugeren modtog aftalens bekræftelse.
  3. Forbrugeren har pligt til straks at informere forhandleren om eventuelle unøjagtigheder i de givne eller anførte betalingsdata.
  4. Hvis en forbruger ikke overholder sine betalingsforpligtelser i god tid, efter forhandleren har informeret forbrugeren om den forsinkede betaling, har forbrugeren 14 dage til at opfylde betalingsforpligtelsen. Hvis betalingen ikke er sket inden for denne 14-dages periode, pålægges der lovbestemt rente over det skyldige beløb, og forhandleren har ret til at opkræve rimelige udenretslige opkrævningsomkostninger, som er påbeløbet. Opkrævningsomkostningerne beløber sig højst til: 15% af det ikke-betalte beløb op til € 2.500, 10% over de følgende € 2.500, og 5% over de følgende € 5.000, med € 40 som minimum. Forhandleren kan afvige fra disse beløb og procenter - til fordel for forbrugeren.

Artikel 16 - Klageprocedure

  1. Forhandleren sørger for en klageprocedure, der har fået tilstrækkelig offentlig omtale, og behandler en klage i overensstemmelse med klageproceduren.
  2. En forbruger, der har opdaget mangler i en aftales implementering, skal straks fremsende en klar og udførlig klagebeskrivelse til forhandleren.
  3. Forhandleren skal besvare de indsendte klager inden for en periode på 14 dage, beregnet fra modtagelsesdatoen. Hvis det forventes, at en klage kræver længere behandlingstid, svarer forhandleren inden for 14 dage, bekræfter modtagelsen og angiver, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
  4. En klage over et produkt, en tjeneste eller forhandlerens service kan også indsendes via en klageformular på forbrugerens side på webstedet: www.thuiswinkel.org .

       Dermed sendes klagen både til den pågældende forhandler og til Thuiswinkel.org.

  1. En klage, der ikke kan løses i fælles samråd inden for en rimelig periode eller inden for 4 måneder, efter den blev indsendt, bliver til en tvist, der henhører under tvistbilæggelsesordningen.

Artikel 17 - Tvister

  1. Aftaler indgået mellem en forhandler og en forbruger, som er underlagt disse generelle vilkår og betingelser, er underlagt hollandsk lovgivning. Eftersom entreprenøren fokuserer sine handelsaktivieter i Danmark. - hvor forbrugeren bor, så kan forbrugeren altid appellere til den obligatoriske forbrugerlovgivning i Danmark.
  2. Tvister mellem en forbruger og forhandler om indgåelse eller udøvelse af kontrakter vedrørende produkter og tjenester, der skal leveres af denne forhandler, kan indbringes for Tvistighedsudvalget via den europæiske ODR-platform http:/ec.europa.eu/consumers/odr/
  3. Thuiswinkel Disputes Committee (De Geschillencommissie) er en alternativ tvistbilæggelsesudbyder, som forhandleren er tilmeldt. Homeshopping Disputes Committee er godkendt af det hollandske justits- og sikkerhedsministerium til at levere tvistbilæggelsestjenester og foretage en uafhængig vurdering af din klage, i henhold til bestemmelserne Alternative Dispute Resolution (ADR) for Consumer Disputes (kompetente myndigheder og information) 2015.
  4. Der kan klages (på engelsk) til Thuiswinkel Disputes Committee (De Geschillencommissie) på følgende måder
  • Online: www.sgc.nl/en
  • Skriftligt pr. brev: Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP i The Hague
  1. Tvistudvalget behandler kun en tvist, hvis forbrugeren først har klaget til forhandleren.
  2. Tvisten skal forelægges skriftligt for tvistudvalget senest 12 måneder efter tvisten opstod.
  3. Hvis en forbruger ønsker at indbringe en tvist for tvistudvalget, er forhandleren bundet af dette valg. Hvis forhandleren ønsker det, angiver forbrugeren som svar på en skriftlig anmodning fra forhandleren, om han forbliver i aftalen eller foretrækker, at tvisten behandles af den kompetente domstol. Hvis forbrugeren ikke informerer forhandleren om sit valg inden for en periode på 5 uger, har forhandleren ret til at præsentere tvisten for den kompetente domstol.
  4. Tvistudvalgets afgørelser er underlagt de betingelser, der er fastsat i tvistudvalgets reglement. Tvistudvalgets afgørelser er formuleret som bindende rådgivning.
  5. Tvistudvalget behandler ikke en tvist - eller standser deres indgreb - hvis forhandlerens betalinger er suspenderet, han er gået konkurs eller reelt har stoppet sine forretningsaktiviteter, før udvalget behandlede tvisten under en session og afsagde en endelig kendelse.
  6. Hvis der, sideløbende med Thuiswinkel Disputes Committee, er et andet kompetent tvistudvalg, der er anerkendt, eller et, der er tilknyttet Disputes Committee Foundation for Consumer Affairs (SGC) eller Complaints Institute Financial Services (Kifid), skal Thuiswinkel Disputes Committee helst have jurisdiktion for tvister, der primært vedrører salgsmetoden eller leveringen af langdistancetjenester. For alle andre tvister vil det være det andet tvistudvalg, der er anerkendt af SGC eller tilknyttet Kifid.

Artikel 18 – Filialgaranti Thuiswinkel.org (Shopping secure)

  1. Thuiswinkel.org (Shopping Secure) garanterer at opfylde medlemmernes forpligtelser i forbindelse med bindende rådgivning, der pålægges af Thuiswinkel Disputes Committee, medmindre medlemmet beslutter at fremlægge den bindende rådgivning for en domstol til verifikation inden for 2 måneder efter datoen for den givne rådgivning. I tilfælde af domstolens verifikation ophører garantiens suspension, og garantien træder igen i kraft, når domstolsafgørelsen bliver endelig og afgørende, hvorved retten har erklæret, at den bindende rådgivning har bindende virkning. Op til et max beløb på € 10.000 pr. bindende rådgivning betaler Thuiswinkel.org dette beløb til forbrugeren. Såfremt beløbet er mere end € 10.000 pr. bindende rådgivning, betales der € 10.000. Såfremt summen er mere end € 10.000, har Thuiswinkel.org pligt til at gøre en rimelig og tilstrækkelig indsats for at få medlemmet til at opfylde den bindende rådgivning.
  2. Anvendelse af denne garanti kræver, at forbrugeren indgiver en skriftlig appel til Thuiswinkel.org og overfører sit eratatningskrav til forhandleren til Thuiswinkel.org. Såfremt kravet på forhandleren overstiger summen på € 10.000, tilbydes forbrugeren mulighed for at overføre sit krav til forhandleren, der overstiger beløbet på € 10.000 til Thuiswinkel.org, hvorefter denne organisation vil forfølge betaling af erstatningskrav i retten på hendes egen titel og sagsomkostninger. 

Artikel 19 - Ekstra eller andre bestemmelser

Ekstra bestemmelser eller bestemmelser, der adskiller sig fra disse generelle vilkår og betingelser, må ikke skade forbrugeren, og det skal dokumenteres skriftligt eller på en sådan måde, så forbrugerne kan gemme dem på en let tilgængelig måde på et varigt medium.

Artikel 20 - Ændring af de generelle vilkår og betingelser for Thuiswinkel.org

Ændringer af disse vilkår og betingelser træder først i kraft, når de er offentliggjort på korrekt vis, forudsat at hvor ændringerne gælder, mens et tilbud er gyldigt, så fortrækkes den bestemmelse, der er mest gunstig for forbrugeren.

 

 

Bilag I: Modelformularen for fortrydelsesret

Modelformularen for fortrydelsesret

(denne formular skal kun udfyldes og returneres, hvis du ønsker at fortryde aftalen)

- Til: Vida XL B.V.

Mary Kingsleystraat 1

5928 SK Venlo, Limburg

The Netherlands

webservice@vidaxl.dk

- Jeg/vi* meddeler jer hermed, at vi med hensyn til vores aftale vedrørende

Salget af følgende produkter: [beskrivelse af produktet}*

Leveringen af følgende digitale indhold: [beskrivelse af det digitale indhold]*

Leveringen af følgende tjeneste: [beskrivelsen af tjenesten]*

Jeg/vi* udøver vores fortrydelsesret.

- Bestilt den*/modtaget den* [datoen, da tjenesten blev bestilt eller varen modtaget]

- [Forbruger(ne)s navn]

- [Forbruger(ne)s adresse]

- [Forbruger(ne)s underskrift] (kun hvis formularen indsendes på papir).

 

*Slet eller anfør supplerende oplysninger som relevant.

 

Vilkår og Betingelser for Erhvervskunder

Sidst opdateret: 2025-03-04

Indhold:

Artikel 1 - Definitioner

Artikel 2 - Sælgers identitet

Artikel 3 - Anvendelighed

Artikel 4 - Erhvervskunder

Artikel 5 - Tilbud

Artikel 6 - Kontrakt

Artikel 7 - Priser

Artikel 8 - Levering og udførelse

Artikel 9 - Betaling

Artikel 10 - Ejendomsforbehold

Artikel 11 - Ansvar

Artikel 12 - Klageprocedure

Artikel 13 - Diverse

Artikel 14 - Tvister

Artikel 1 - Definitioner

Gennem disse vilkår og betingelser vil følgende udtryk og definitioner blive brugt:

1.1 Erhvervskunde: Den fysiske eller juridiske person, der optræder som professionel og/eller for en virksomhed og afgiver en ordre hos vidaXL. Denne person må kun placere en ordre via en vidaXL Erhvervskonto. Hvis en bestilling afgives ved hjælp af en almindelig vidaXL-konto eller som gæst, antager vi, at den er til private formål og tillader ikke nogen ændring af fakturaen. Momsrefusioner vil ikke blive ydet i sådanne tilfælde, da ændring af fakturaer kan resultere i svindelrisici;

1.2 Hjemmeside: den vidaXL-hjemmeside, hvor disse vilkår og betingelser offentliggøres, og hvor erhvervskunder kan afgive ordrer;

1.3 Erhvervskonto: specifik konto, der tildeles virksomheder efter identitetsbekræftelse, hvilket giver erhvervskunden mulighed for at afgive ordrer uden moms, hvor det er relevant;

1.4 Tilbud: Et forslag fra vidaXL til salg af varer/produkter, underlagt de betingelser, der er beskrevet i disse Vilkår og Betingelser;

1.5 Kontrakt: Enhver kontrakt mellem vidaXL og Erhvervskunde om salg og køb af Varer/Produkter via Hjemmesiden;

1.6 Parter: vidaXL og Erhvervskunde kollektivt;

1.7 Varer/produkter: de varer, der sælges af vidaXL via hjemmesiden.

1.8 Vilkår og Betingelser: de nuværende vilkår og betingelser for Erhvervskunder

Artikel 2 – Sælgers identitet

Sælgeren, vidaXL Europe B.V., er et selskab, der er registreret i henhold til hollandsk lovgivning, med følgende oplysninger:

  • Adresse: Mary Kingsleystraat 1, 5928 SK Venlo, Holland
  • CVR-nummer: NL820055220B01
  • Handelskammernummer: 09188362

 

(i det følgende benævnt "vidaXL" eller "Sælger").

Artikel 3 - Anvendelighed

3.1. Disse vilkår og Betingelser gælder for alle tilbud fra vidaXL og for enhver kontrakt, der er indgået mellem vidaXL og Erhvervskunden.

3.2. Eventuelle afvigelser fra disse Vilkår og Betingelser afvises udtrykkeligt, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt skriftligt af parterne.

3.3. Disse Vilkår og Betingelser skal gøres tilgængelige af vidaXL til Erhvervskunden på vidaXLs Hjemmeside eller på Erhvervskundens anmodning.

3.4. Erhvervskunder må ikke gives adgang til auktioner i regioner, hvor sådanne tjenester tilbydes.

3.5. Erhvervskunder kan deltage i loyalitetsprogrammer, hvor de udtrykkeligt tilbydes.

Artikel 4 – Erhvervskunder

4.1 Erhvervskunder skal tilmelde sig en Erhvervskonto for at afgive ordrer som en virksomhed. Det er ikke muligt at afgive ordrer på vegne af en virksomhed uden at oprette en Erhvervskonto, og det vil heller ikke være muligt at udfylde virksomhedsoplysninger ved kassen, medmindre der er tale om kassen for Erhvervskonti.

4.2 Oprettelse af Erhvervskonto: Erhvervskunder skal angive deres identitet og CVR-nummer til verifikation. Vi verificerer, at CVR-nummeret stemmer overens med VIES-registret. Hvis du er i tvivl, forbeholder vi os retten til at nægte oprettelsen af kontoen. vidaXL forbeholder sig retten til at opsige kontoen til enhver tid, hvis vi har mistanke om svig eller andre uregelmæssigheder.

4.3 Momsrefusioner.

  • 4.3.1 Ordrer fra Erhvervskonti. Medmindre andet er fastsat ved lov, trækkes moms, når du bruger en Erhvervskonto, hvor det er relevant, fra enhver ordre under ordreprocessen. Yderligere oplysninger er tilgængelige på den dedikerede Helpdesk-side.
  • 4.3.2 Andre ordrer. Bestillinger, der er afgivet uden en Erhvervskonto, er ikke berettiget til momsrefusion.

Artikel 5 - Tilbud

5.1. Hvis et tilbud er gyldigt i en begrænset periode eller er underlagt specifikke betingelser, vil disse blive tydeligt angivet i tilbuddet.

5.2. Tilbuddet skal indeholde en detaljeret beskrivelse af produkterne for at gøre det muligt for Erhvervskunden at evaluere tilbuddet korrekt.

5.3. Mens vidaXL vil gøre en rimelig indsats for at sikre nøjagtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne på sin hjemmeside, kan der opstå fejl (herunder typografiske og programmeringsfejl). vidaXL forbeholder sig retten til at rette sådanne fejl og er ikke bundet af nogen kontrakt, der er indgået på grundlag af fejlagtige oplysninger. vidaXL forbeholder sig endvidere retten til at annullere enhver kontrakt, der er indgået på grundlag af sådanne fejl.

Artikel 6 - Kontrakt

6.1 En Kontrakt anses kun for indgået, når alle følgende betingelser er opfyldt: Erhvervskunden afgiver en ordre, fuld betaling modtages, en ordrebekræftelse udstedes af vidaXL, og ordren afsendes af vidaXL.

6.2 Hvis Erhvervskunden afgiver forkerte oplysninger, forbeholder vidaXL sig ret til at suspendere udførelsen, indtil de korrekte oplysninger er modtaget.

6.3 vidaXL kan vurdere Erhvervskundens evne til at opfylde sine betalingsforpligtelser og kan nægte eller pålægge betingelser på en ordre baseret på rimelige grunde. Sådanne beslutninger vil blive meddelt Erhvervskunden inden for tre dage efter kontraktens indgåelse.

Artikel 7 - Priser

7.1. Med undtagelse af ordrer afgivet på vidaXL.nl eller vidaXL.pl, hvor priserne er inklusive moms, da varer afsendes inden for samme land, vises alle andre webstedspriser uden moms, og der opkræves ikke moms. Yderligere gebyrer, såsom leveringsgebyrer, kan forekomme.

7.2 Yderligere gebyrer, såsom leveringsgebyrer og betalingsgebyrer, vil blive angivet på hjemmesiden og under ordreprocessen.

Artikel 8 - Levering og udførelse

8.1 Levering.

  • 8.1.1 De angivne leveringstider er en tilnærmelse og afspejler en pligt til rimelig indsats. vidaXL kan frit vælge transportør, og forsinkelser vil ikke give erhvervskunden ret til nogen form for kompensation, undtagen i tilfælde af forsæt eller grov uagtsomhed.
  • 8.1.2 vidaXL forbeholder sig retten til at levere ordrer i flere pakker og er ikke forpligtet til at levere alle varer samtidigt.
  • 8.1.3 Hvis Erhvervskunden eller en udpeget tredjepart ikke er til stede på leveringsadressen for at modtage varerne på det aftalte tidspunkt, forbeholder vidaXL sig retten til enten at forlade produktet på leveringsstedet, hvis sidstnævnte er sikkert eller opbevare produkterne. vidaXL kan tilbyde genlevering mod en ekstra omkostning for Erhvervskunden. Hvis levering i sidste ende er umulig, forbliver betalingsforpligtelsen i kraft, og yderligere omkostninger, herunder returgebyrer, kan faktureres Erhvervskunden. vidaXL forbeholder sig retten til at gøre produkterne tilgængelige til afhentning på det sted, som den vælger, så Erhvervskunder kan afhente dem.

 

8.2 Overførsel af risici. Risikoen for tab eller beskadigelse af produkterne forbliver hos vidaXL indtil levering til Erhvervskunden, medmindre andet er aftalt. Hvis Erhvervskunden vælger selvafhentning, overføres risikoen på overdragelsestidspunktet. Risiciene overføres til Erhvervskunden efter første leveringsforsøg, der har vist sig at være mislykket.

 

8.3 Produktoverholdelse.

  • 8.3.1 vidaXL garanterer, at de leverede produkter vil overholde kontrakten, med forbehold for mindre afvigelser i specifikationer (f.eks. størrelse, vægt, farve osv.) typisk accepteret inden for branchen.
  • 8.3.2 Tilsyneladende fejl/manglende overholdelse. Erhvervskunden skal inspicere produkterne straks ved levering eller inden for en rimelig tid derefter, senest 14 dage efter modtagelsen. Accept af varerne vil indebære accept af eventuelle åbenbare mangler, overholdelse af kontrakten, der med rimelighed kunne være blevet opdaget. Eventuelle synlige defekter skal rapporteres til vidaXL inden for 14 dage efter levering; hvis dette ikke sker, mister du enhver ret til reparationer, udskiftninger eller refusioner.
  • 8.3.3 Skjulte defekter. I tilfælde, hvor defekter bliver synlige senere, skal Erhvervskunden underrette vidaXL inden for en rimelig tid og under alle omstændigheder senest to måneder efter opdagelsen af defekten. Manglende indberetning af fejl inden for denne periode vil ugyldiggøre enhver ret til afhjælpning. Hvis Erhvervskunden indberetter en defekt rettidigt, afgør vidaXL efter eget skøn det relevante retsmiddel, herunder, men ikke begrænset til, reparation, udskiftning, delvis refusion eller fuld refusion.

Artikel 9 - Betaling

9.1 Erhvervskunden skal betale for sin ordre ved hjælp af en af de betalingsmetoder, der er tilgængelige for ham som beskrevet og angivet i kassen og på den dedikerede side i Helpdesk. Visse betalingsmetoder kan være begrænset for Erhvervskunder, der bruger Erhvervskonti. Kontrakten anses for indgået, når vidaXL har modtaget fuld betaling.

9.2 Hvis Erhvervskunden ikke opfylder sine betalingsforpligtelser inden for den angivne tid, anses de for at være misligholdt uden behov for en meddelelse om misligholdelse. vidaXL kan opkræve lovbestemte renter og eventuelle gældende udenretslige opkrævningsgebyrer til Erhvervskunden.

Artikel 10 - Ejendomsforbehold

10.1 Leverede varer forbliver i vidaXLs ejerskab, indtil Erhvervskunden betaler det skyldige beløb fuldt ud.

Artikel 11 - Ansvar

11.1 vidaXLs ansvar:

  • 11.1.1 I det maksimale omfang, loven tillader det, er vidaXLs ansvar for manglende opfyldelse i henhold til kontrakten begrænset til det samlede beløb, der betales af Erhvervskunden for den relevante kontrakt.
  • 11.1.2. vidaXL er ikke ansvarlig for indirekte skader, herunder, men ikke begrænset til, følgeskader, tab af fortjeneste, manglende besparelser, datatab eller skader som følge af forretningsafbrydelse.
  • 11.1.3 Disse begrænsninger gælder ikke, hvor ansvar ikke kan udelukkes ved lov.

11.2 Erhvervskunders ansvar: Erhvervskunde skadesløsholder vidaXL mod eventuelle tredjepartskrav, undtagen i tilfælde af forsæt eller grov uagtsomhed fra vidaXL eller dets direktører.

11.3 Force majeure.

  • 11.3.1 vidaXL kan ikke holdes ansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i tilfælde af force majeure som defineret i hollandsk aftaleret.
  • 11.3.2 I tilfælde af force majeure kan Erhvervskunden ikke kræve erstatning for skader, der er opstået.
  • 11.3.3 I henhold til hollandsk lov skal force majeure ikke fritage debitor fra forpligtelserne til at betale skyldige beløb i henhold til kontrakten.

Artikel 12 - Klageprocedure

12.1 Erhvervskunden kan indsende klager ved hjælp af en af de kommunikationsmetoder, der er stillet til rådighed af vidaXL på hjemmesiden.

12.2 Klager over udførelsen af kontrakten skal indgives straks, med alle detaljer, inden for en rimelig periode efter at Erhvervskunden har identificeret problemet.

12.3 vidaXL vil svare på klager inden for 14 dage efter modtagelsen. Hvis der kræves mere tid til løsning, vil vidaXL bekræfte modtagelsen og angive, hvornår der kan forventes et omfattende svar.

Artikel 13 - Diverse

13.1 Variation:vidaXL forbeholder sig retten til at ændre disse Vilkår og Betingelser uden forudgående varsel. Eventuelle ændringer gælder for ordrer, der er afgivet efter offentliggørelsen af den reviderede version.

13.2 Adskillelse: Hvis en bestemmelse i denne aftale anses for at være ugyldig, ulovlig eller ikke kan håndhæves, påvirkes gyldigheden af de resterende bestemmelser ikke.

13.3 Uafhængighed: Intet i denne aftale må fortolkes som etablering af et partnerskab, joint venture eller agenturforhold mellem parterne.

13.4 Underleverandører: vidaXL forbeholder sig retten til at give alle eller dele af de tjenester, der er nødvendige for at opfylde kontrakten, i underentreprise.

Artikel 14 - Tvister

14.1 Kontrakter mellem vidaXL og Erhvervskunde, som disse Vilkår og Betingelser gælder for, er udelukkende underlagt hollandske love.

14.2 Eventuelle tvister, der måtte opstå som følge af kontrakten, og som ikke kan løses i mindelighed, kan udelukkende forelægges for retten i Oost-Brabant, lokation 's-Hertogenbosch, Holland. Dette er underlagt det omfang, at ufravigelige regler for jurisdiktion begrænser dette valg. vidaXL og Dropshipper kan bilægge deres tvister ved hjælp af bindende rådgivning eller voldgift.

 

Vilkår og betingelser for brug af websiden vidaXL

Version: 2020-06-01

Indhold

Artikel 1 – Definitioner 

Artikel 2 - Anvendelse 

Artikel 3 – Brugerkonto 

Artikel 4 – Vilkår og betingelser for websiden 

Artikel 5 – Ordrer 

Artikel 6 - Auktioner 

Artikel 7 - Bedømmelse 

Artikel 8 – Lukning af konto og websidens funktioner 

Artikel 9 – Privatlivspolitik og personlige oplysninger 

Artikel 10 –Intellektuel ejendom og tredjepartsdata 

Artikel 11 - Erstatningsansvar  Artikel 12 - Diverse 

Artikel 1 – Definitioner 

  • Konto: Den konto, som brugeren skal oprette for at kunne placere ordrer, deltage i auktioner og give bedømmelser. 
  • Tredjepartssælger(e): En tredjepart, der tilbyder produkter til brugerne via websiden. 
  • Bruger: Alle besøgende på websiden. 
  • Vilkår og betingelser for brug: Disse vilkår og betingelser for brug af websiden vidaXL
  • Bedømmelse: En bedømmelse, der kan gives af brugeren af vidaXL, websiden og/eller tredjepartssælgere. 
  • Auktioner: Auktionerne der afholdes af vidaXL på websiden. 
  • vidaXL: vidaXL Marketplace Europe B.V. hovedkontor i (5928 SK) Venlo på Mary Kingsleystraat 1.
  • Webside: Websiden, som aktivt findes under URL vidaxl.nl og enhver anden webside, URL eller anvendelse dedikeret til vidaXL.

Artikel 2 – Anvendelse 

  1. Disse vilkår og betingelser for brug gælder for enhver brug af websiden, herunder brug af kontoen.
  2. vidaXL forbeholder sig ret til at ændre disse vilkår og betingelser for brug fra tid til anden. De ændrede vilkår og betingelser for brug vil være gældende, så snart de er blevet offentliggjort på websiden. Derfor er det tilrådeligt at kontrollere vilkår og betingelser for brug regelmæssigt.

Artikel 3 – Brugerkonto 

  1. For at kunne placer ordrer, deltage i auktioner og give bedømmelser, er det nødvendigt at oprette en konto. Brugeren kan oprette en konto ved at levere de nødvendige oplysninger via online-formularen på websiden. Denne formular kan findes under overskriften ”Ny kunde? ”.
  2. For at kunne oprette en konto skal brugeren:
    1. være mindst 18 år på det tidspunkt, kontoen oprettes; 
    2. have en gyldig e-mailadresse.
  3. Når kontoen er blevet oprettet, vil brugeren modtage en bekræftelsesmail. Så snart kontoen er blevet aktiveret, kan brugeren logge ind ved hjælp af sin e-mailadresse og det password, som han eller hun har valgt.
  4. En e-mailadresse kan kun bruges én gang til at oprette en konto. En konto er strengt personlig, må ikke overdrages og er knyttet til den bruger, der har oprettet kontoen.
  5. Brugeren skal sikre, at de oplysninger, han eller hun leverer vedrørende kontoen og i yderligere kommunikation med vidaXL er korrekte, fuldstændige og opdaterede. Enhver ændring af personoplysningerne kan foretages af brugeren selv ved at logge ind på kontoen og foretage ændringerne.
  6. Brugeren skal holde adgangskoden fortrolig og skal træffe rimelige foranstaltninger for at forhindre uautoriserede tredjeparter i at få kendskab til og bruge adgangskoden og / eller hans eller hendes konto.
  7. Brugeren er forpligtet til straks at underrette vidaXL i tilfælde af tab, tyveri eller (mistænkt) misbrug eller uautoriseret brug af adgangskode og / eller konto af tredjemand. Indtil at denne meddelelse rent faktisk modtages af vidaXL, vil brugeren blive holdt ansvarlige for eventuelle skader som følge af misbrug af adgangskode og / eller konto.
  8. Hvis vidaXL konstaterer eller har mistanke om, at uvedkommende bruger eller i stand til at bruge brugerens konto, forbeholder vidaXL sig ret til straks at blokere den pågældende konto og inddrive eventuelle skader, vidaXL måtte lide som følge af dette fra brugeren, uden vidaXL blive holdt ansvarlig for skader lidt af brugeren.

Artikel 4 – Brug af websiden

  1. Brugeren garanterer, at de oplysninger og data leveret af ham eller hende er korrekte, fuldstændige og pålidelige. vidaXL forbeholder sig ret til at kontrollere rigtigheden af de leverede oplysninger og data og til at fjerne oplysninger og data fra brugeren, hvis de bevises, at de er ukorrekte eller hvis deres korrekthed ikke kan verificeres.
  2. Brugeren må ikke:
    • forstyrre driften af websiden eller anvende software, der kunne forstyrre driften af websiden;
    • igangsætte processer / give processer mulighed for at fortsætte, som med rimelighed kan mistænkes for at begrænse andre brugere eller have negativ indvirkning på brugen af websiden. 
    • optræde som en anden bruger.
  3. Brugeren må ikke gengive websiden eller nogen del af websiden eller stille den til rådighed (ved hjælp af deep-linking eller andet), uden først at have fået skriftlig tilladelse fra vidaXL.

Artikel 5 – Ordrer

  1. vidaXL’s generelle vilkår og betingelser og vidaXL’s returbetingelser gælder for alle ordrer hos vidaXL, der placeres på websiden. Brugeren accepterer disse generelle vilkår og betingelser samt returbetingelser, når han eller hun opretter en konto.
  2. For ordrer hos tredjepartssælgere gennem websiden gælder tredjepartssælger(e)s generelle vilkår og betingelser samt returbetingelser. Disse forefindes på tredjepartssælgernes virksomhedsside. Hvis tredjepartssælgeren ikke har separate vilkår og betingelser og/eller returbetingelser, vil vidaXL’s Generelle Vilkår og Betingelser og/eller Returbetingelser gælde for købsaftalen mellem brugeren og tredjepartssælgeren.

Artikel 6 – Auktioner

  1. vidaXL’s auktionsbetingelser gælder for deltagelse i auktioner, som holdes af vidaXL på websiden. Brugeren accepterer disse auktionsbetingelser, når han eller hun opretteren konto, eller i det mindste på det tidspunkt at brugeren deltager i en auktion for første gang.
  2. Brugeren må ikke uretfærdigt eller uretmæssigt påvirke budgivningen på nogen måde.

Artikel 7 – Bedømmelser

  1. Efter et køb via websiden, kan brugeren blive af eller på vegne af vidaXL blive bedt om at vurdere vidaXL, websiden og / eller tredjepartssælger(e) ved at give en bedømmelse. vidaXL forbeholder sig ret – men ikke pligt – til at placere bedømmelsen på websiden eller på anden måde offentliggøre den, inkl. det navn, bosted og dato for bedømmelsen, der gives af brugeren.
  2. I tilfælde af bedømmelser, som er indsamlet af tredjepart på vegne af vidaXL, gælder de generelle vilkår og betingelser og / eller vilkår og betingelser fra den pågældende part.
  3. vidaXL forbeholder sig ret til ikke at offentliggøre en bedømmelse eller fjerne den fra websiden, hvis tredjepartssælgeren kan bevise, at den pågældende bedømmelse er:
    • i strid med lovgivningen eller gældende bestemmelser; 
    • i strid med den offentlige orden eller anstændighed; 
    • en bedømmelse kun af produktet;
    • ikke vedrører den pågældende sælger;
    • indeholder personlige oplysninger om sælger; 
    • indeholder en URL eller reklame; 
    • er falsk.

Artikel 8 – Lukning af konto og and websidens funktioner

  1. vidaXL forbeholder sig ret til at afvise brugere eller opsige deres konto ensidigt, hvis der er grund til dette, for eksempel i tilfælde af:
    • uautoriseret brug eller misbrug af websiden og / eller konto;
    • manglende overholdelse af disse vilkår og betingelser for brug eller auktionsbetingelser;
    • manglende overholdelse af aftaler mellem brugeren og vidaXL og / eller tredjepartssælger(e).
  2. Endvidere har vidaXL ret til at begrænse, afvise eller tilbagekalde visse anvendelser eller midlertidigt blokere kontoen fra at blive brugt i tilfælde som beskrevet i Artikel 8.1.
  3. vidaXL forbeholder sig på alle tidspunkter ret til at indstille tilgængeligheden til funktioner på websiden eller ændre disse.

Artikel 9 - Privatlivspolitik og personlige oplysninger

  1. De personlige oplysninger, som brugeren leverer til vidaXL, såsom hans eller hendes navn og adresse, telefonnumre og e-mailadresser, behandles af vidaXL i filer, der ejes af vidaXL. Disse oplysninger vil blive brugt af vidaXL til at håndtere konti og auktioner, behandle ordrer, levering og fakturering og eventuel mægling i tvister mellem bruger og tredjepartssælger(e).
  2. Brugeren har til enhver tid mulighed for at få adgang til, ændre eller udvide sine personlige oplysninger ved at logge ind på sin konto.
  3. I princippet vil vidaXL ikke videregive personlige oplysninger til tredjepart, medmindre dette er nødvendigt for at udføre en aftale med brugeren. vidaXL vil for eksempel give brugerens navns og adresse, e-mailadresse og telefonnummer til tredjepartssælger(e ), så vidt dette er nødvendigt for at udføre en købsaftale mellem brugeren og tredjepartssælger(e). Kommunikationen mellem brugeren og tredjepartssælger(e) håndteres via en mailfunktion hos vidaXL. Kommunikationen gemmes på vidaXL’s servere og kan tilgås og bruges af vidaXL med henblik på at:
    • hjælpe brugeren og / eller tredjepartssælgeren i tilfælde af spørgsmål og / eller problemer; 
    • vurdere, om tredjepartssælgeren opfylder / har opfyldt hans eller hendes krav;
    • og analysere procesforbedringer.
  4. Websiderne anvender cookies. Cookies anvendes eksempelvis til at huske login-data. Desuden er tredjeparts cookies indsat på websiden.
  5. Brugeren kan indstille sin browser på en sådan måde, at den ikke modtager cookies under hans eller hendes besøg på websiden. I dette tilfælde kan det dog være, at brugeren ikke fuldt ud kan udnytte alle funktioner på websiden, eller at hans eller hendes adgang til dele af websiden og / eller kontoen er begrænset
  6. vidaXL forbeholder sig ret til at lagre data vedrørende den besøgendes adfærd på websiden (IPadressen bruges, blandt andet), hvis der er mistanke om, at misbrug og / eller uautoriseret brug af websiden sker gennem brugerens konto.
  7. For mere information om, hvordan vidaXL anvender brugernes personoplysninger og implementerer cookies på websiden, henvises der til vidaXL’s fortrolighedspolitik, som findes på websiden.

Artikel 10 – Intellektuel ejendom og tredjepartsdata

  1. Medmindre andet er angivet, forbeholdes alle rettigheder, herunder ophavsret og andre immaterielle rettigheder for (oplysninger på) websiden vidaXL i det omfang, de ikke forbeholdes tredjepart / de tilladelsesindehavere, der gør oplysningerne tilgængelige.
  2. Brugeren må konsultere (oplysningerne på) websiden og lave kopier til privat brug, eksempelvis ved at printe eller gemme dem. Enhver anden brug, f.eks. lagring og gengivelse af (dele af) websiden på en separat webside eller oprettelse af forbindelser, hyperlinks eller deeplinks til (dele af) websiden er ikke tilladt uden udtrykkelig skriftlig tilladelse fra vidaXL.
  3. Oplysningerne på hjemmesiden er delvist leveres af tredjeparter, såsom tredjepartssælgere og andre brugere (i tilfælde af bedømmelser). vidaXL kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle skader som følge af ukorrekte, ufuldstændige eller uretmæssig oplysninger fra tredjepart på websiden.
  4. Hjemmesiden kan indeholde links til eksterne internetsider. vidaXl kan ikke holdes ansvarlig for brug eller indhold af websider, som der linkes til via websiden, eller som har et link til websiden.

Artikel 11 – Erstatningsansvar

  1. Brugeren anerkender, at i tilfælde af ordrer med tredjepartssælger(e), laves købsaftalen mellem brugeren og tredjepartssælgeren, og at vidaXL hverken er eller vil blive part i denne aftale.
  2. Som sådan er vidaXL ikke forpligtet til at verificere eller vurdere kvaliteten, mængden eller kapaciteten af de produkter, der tilbydes af tredjepartssælger(e) på websiden og kan ikke holdes ansvarlig på nogen måde for skader som følge af, at sådanne oplysninger viser sig at være at være forkerte, ufuldstændige eller uretmæssige.
  3. Skulle vidaXL holdes ansvarlig for skader uden hensyn til dette, er dette ansvar i alle tilfælde begrænset til købsprisen på det pågældende produkt, der faktureres af tredjepartssælger til bruger.
  4. vidaXL’s erstatningsansvar, uanset art, er begrænset til det beløb, som vidaXL’s ansvarsforsikring godtgør i den pågældende sag.

Artikel 12 – Diverse

  1. Hvis en eller flere af bestemmelserne i disse vilkår og betingelser for brug ikke længere er bindende, gyldig eller implementérbar, vil de andre bestemmelser fortsat være gældende i fuldt omfang. I et sådant tilfælde, vil vidaXL erstatte den pågældende bestemmelse med en ny bestemmelse, der skal fastlægges af vidaXL og nærme sig betydningen af den pågældende bestemmelse så meget som muligt.
  2. Ved brug af websiden, brug af kontoen og disse vilkår og betingelser er dansk lov udelukkende relevant.

 


Vedhæftning(er)

Vilkår & betingelser

Generelle vilkår og betingelser for auktioner

Returneringspolitik

Privatlivs- og cookiepolitik